fredag 13 maj 2011

Amsterdam

Vi  (jag och min sambo, min dotter med man och närmast kameran min svärdotter och bakom kamera, min son) började vår resa till Amsterdam med lunch på Arlanda Airport. Räksmörgås ( har aldrig ätit så dyr sådan!)  och ett glas vitt vin.
Jag älskar känslan när planet lyfter. Det kanske syns på minen?
Hotellet låg väldigt centralt, med gångavstånd till alla sevärdheter.

Blomstermarknaden som låg runt hörnet var välbesökt. Som synes är människorna iklädda sommarkläder, Det var mellan 26-28 grader varmt och sol, under Påskhelgen.

För den trädgårdsintresserade fanns det mycket att välja på;-) Holland är ju ett mycket tillåtande land.

I staden finns mer cyklar än bilar, och cyklisterna äger sta'n, och dom är livsfarliga, för dom tror dom äger stan. Såg mammor med tre barn på cykeln och ingen hjälm där inte... såg inte någon som använde hjälm!


Party, party, party. Inte en flytväst så långt ögat når!


Denna helg firade Holländarna  på kanalerna.
Det finns över 160 kanaler, och en följd av det är ju att det är massor med broar som ska passeras.



Underbart vackra hus som är så smala att möbler och större föremål måste hissas upp på utsidan. (de lutar också åt alla håll). Högst upp på taken syns kroken till det , stadigt förankrad.
Sambon och jag fastnade i turistfällan;-) I bakgrunden Riksmuseet , med Rembrandt utställning som vi givetvis besökte. Nu har jag sett "Nattvakten" i verkligheten.
Vi skulle besökt Van Gogh museet också, men vi försökte i två dagar och köerna dit var ca 500 m. Det får bli en annan gång.
En timmes tur med kanalbåt hann vi också med. Ibland undrade man om båten skulle komma under bron. Trångt, trångt trångt!


Klassisk engelsk frukost åt vi på en bar vid Rembrandt platsen (torg) Hotellets frukostbuffe kostade 20 euro/pers. den undvek vi. Något vi också undvek var att försöka få en kaffe med bulle här:
Där serverades kaffe och allt annat än bullar!

Middag på en Argentinsk restaurang. Där fanns Spare Ribs( UNLIMITED) Ingen orkade äta mer än två!
Vissa gillade det väldigt mycket!
Vi hann med att se mycket under våra tre dagar där. Amsterdam är en stad jag gärna återkommer till. Det är klart att staden visade  sin bästa sida för oss i Påskhelgen.

7 kommentarer:

wenn sa...

lovely! I will be in Amsterdam next month!

bokhyllan sa...

Vilken underbar resa!
Tack för alla bilder du delar med dig av. Mycket att läsa och se på. Skoj!
Trevlig helg!

Irenes tavlor sa...

mycket fint att titta på i Amsterdam, ja även andra delar av Holland, jag har bilat rund där..
men skulle gärna åka dit igen och se på konsten (om det är köfritt)
mycket fina bilder du tagit... kramar

sinneskatten sa...

En stad som jag aldrig besökt, men dina bilder får mig att sätta den på önskelistan.

diane b sa...

What a lovely trip with your family. You must have had fun. Shame about the crowds but that's Easter. The ribs looked yummy. The canals are nice too.

lugnet sa...

Åhh, ser ut som du haft en underbar resa!! Lovely!! Hoppas du är full av energi efter alla intryck:) Önskar dig en Härlig Vecka! Kram//Ullis

Evashusotorp sa...

Vilken härlig resa, och vilket toppenväder ni hade.