söndag 13 mars 2011

Sjösättning

Skala 1:430.

I veckan har "vi"  sjösatt Pride of Baltimore 
Min sambo har byggt en skalenlig kopia av segelfartyget.

                                                                   Pride of Baltimore ( byggt 1976)

.Min sambo hade möjlighet att få gå ombord på detta vackra fartyg  någon gång i början på 80-talet, och fick då med en broschyr där bl.a.  ritningar på fartyget  fanns med. Sedan dess har kärleken funnits där.
Mycket pillergöra innan allt är på plats.


Tittar man noga så ser man att det finns besättningsmän . 4,2mm höga!  ( ca 180 cm )

Varje sjösättning (när fartyget åker in i flaskan) firar vi med en liten whiskey . 
Sen har han mycket arbete kvar med med alla små detaljer och slutfinishen.

Pride of Baltimore förliste1986.

 

9 kommentarer:

lugnet sa...

Vad pilligt, där behöver man ha tålamod:) Fast tålamod har man när man tycker saker är Kul! Hoppas du mår Toppen! Här har jag lovat dottern att åka till Nacka Forum där hennes idoler sjunger från mello igår:) Ha en Fin Söndag! Kram//Ulrica

Evashusotorp sa...

Va fint, vilket pillergöra att få till detta.
Ja , jag målar och skaver med sandpapper efteråt så det blir den slitna looken.
Ha en fin söndag.
Kram / Eva

Wildhearts sa...

Vilket fint skepp. Roligt att ni båda två är så duktiga! Tack för din kommentar i min blogg. Att få beröm från en konstnär är inte fy skam :)

Ingela sa...

Kolla vad jag höll på att missa :-O

Bettans inlägg som inte precis är vilket inlägg som helst. Ni är så duktiga båda två. Det gäller verkligen att vara säker på handen då man håller på med ett sådant pll. Jag beundrar verkligen hans fartyg!!! Vet att du har berättat vid tidigare tillfälle om helt underbara ägg och jag tror det var smide. Ni är ena riktiga konstnärer :-) Kramisar från din vän

VALKYRIEN sa...

Jeg forstår nesten ikke hvordan man kan tålmodighet til å få til det der jeg! Men det er jo flott da, med en vakker liten skute i en flaske! Seilbåter er jo så flott å se på - og sikkert en morsom hobby å ha dem på flasker!

Angel.Pearls sa...

Ja, skeppet är superfint -blir roligt att få se det 'live'!! Kram Eva

Judy sa...

I have never known anyone who made ships in a bottle before! It is such detailed work! But the result is worth it!!!

diane b sa...

What a fabulous hobby. He has done very well. The translator sometimes makes funny sentences. hee hee hee.

bokhyllan sa...

Vckert hantverk! Tänk vilket tålamod som ligger bakom allt arbete.
Ha det gott. Kram.