tisdag 26 januari 2010

Äkta vara






Jag har precis läst klart den andra boken av Mats-Erik Nilsson.
När man inser  hur mycket sk** vi får i oss varje dag, så kan man förstå varför vi har en massa diffusa sjukdomar och överaktiva barn.
En kvinna, som trodde sig äta ganska bra mat, fick under en genomsnittslig dag i sig massor av tillsatser.
Så här såg hennes meny för en dag ut...


Vad händer då i alla barn som är i uppväxtåldern och som dagligen, förmodligen både i skolan och hemma, får i sig en massa tillsatser genom maten?
Jag bara undrar.

6 kommentarer:

Husbilen Credo sa...

Hej!
Tack för din kommentar.
Har läst dessa böcker oxå. Eftersom jag jobbat med mathantering visste jag att vi fick i oss en massa onödiga kemikalier. Men inte att det var så mycket. Har propagerat för att alltid köpa rena produkter inget hel/halv fabrikat. Chefen gillade inte det. Det är skrämmande att livsmedelsverket och profesorer från Karolinska institutet godkänner detta.
Nej nu går jag igång igen.
Slutar här.
Ha en bra tisdag!
LottaM

Anette sa...

Usch, ja man blir allt mörkrädd när man läser sånt där! Inte lätt att veta vad man kan äta egentligen. Jag har tänkt på alla sådana där miljömärkningar och sånt. Hur sjutton ska man veta att det verkligen stämmer.
Kläder är inte lätt (för att anknyta till din kommentar hos mig). Själv har jag en storlek över bysten, storleken mindre runt magen för att sedan gå ned ännu en storlek över baken. Det är inte lätt att få till det då. Ska man köpa någon tvådelad dress så gäller det att man kan få delarna i olika storlekar, vilket i och för sig är ganska vanligt numera.
Jag har inte heller gillat modet nåt vidare. De där korta kavajerna som har varit så modernt de senaste åren. Inte snyggt alls på mig. Sen tycker jag det är svårt att hitta kläder som passar mittemellan tonåring och tant! Åtminstone till rimliga priser.....
Nej, kläder det har blivit ett nödvändigt ont de senaste åren.....annat var det när man var ung!
Ha en bra kväll. kram Anette

Deb sa...

nice photos...

Ladyinblue sa...

Hejsan, Visst är det skrämmande, kan inte annat säga. Har inte läst tvåan ännu men ska göra det så fort jag bara kan.
Om du får möjlighet så är Du välkommen att lyssna på webben på torsdag. Det är Natures of Scandinavia som presenterar några produkter. De är för rena produkter utan tillsatser. Skriv en rad till mig, gärna din email så skickar jag lite info.och länken. Daily Body & Mind Pac heter presentationen.
Har också länkar till deras sidor på bloggen.
Ser att Ni kommenterar kläder också. De är inte det lättaste. Har svårt med byxorna, mina ben skulle vara längre och midjan...vart tog den vägen;) Upptill så är man väl ok fast kan inte ha för djupt urringade.
Ha de gott, Kramen Ulla

Bestemor Drillo sa...

Det er virkelig lite morsomt å tenke på alle E-stoffene vi får i oss!
Kan det virkelig være nødvendig?
Ha en fin dag ! Klem;))

Lisa sa...

Jag blir sa lycklig varje gang jag hör nagon som läst de böckerna och när jag hör folk reagera. Jag har kämpat jättelänge i min omgivning just för "ren" mat. Vad som förvanar är att det är sa pass manga som bara rycker pa axlarna och menar: "ja, men vad ska man göra da?" Och visst, är det svart att skaffa sig en överblick, men man maste börja nanstans, först med en eller epp par produkter och utöka och framför allt lära sig om olika ämnen. Sa, kämpa pa...
Och, ha en trevlig helg.